Synopsis Det "nivellerende" undervisnings forløb

Synopsis af det ”nivellerende” undervisnings forløb

Udarbejdet af Tim Hjort Bay
Studie nr. 16283
Modul: Digitale teknologier (Deltid)

Problemstilling

Deltagerne på EUX uddannelsen på Roskilde Handelsskole har ifølge min empiri et meget svingende fagligt niveau. Derudover er deltagerne midt i deres ungdoms identitets krise og det er en udfordring som lærer, når det man formidler til de unge i dag ikke indgår i deres identitetsproces, så bliver det forkastet, da de unge ikke har plads til nye tiltag der ikke kan bruges her og nu. De har svært ved at tænke langsigtet.
Jeg har valgt at begrænse min opgave til kun at omhandle min klasse EUX11 i erhvervsøkonomi niveau C. Min almindelige tavle undervisning er effektiv, men jeg har erfaret at det ikke er alle elever i klassen der får det samme udbytte af min undervisning.

Teori

Ved hjælp af Thomas Ziehe og Pierre Bourdieu kan jeg beskrive min målgruppe for min undervisning. Hvilke barriere er det der forhindre eleverne i EUX11 at opnå det samme niveau viden.
Thomas Ziehe beskriver de unge som en ungdoms kultur der er Kulturel frisættelse, de unge er i gang med at løsrive sig fra de traditionelle familie normer, man er antiautoritet i forhold til sine forældre. De unge vil finde deres egen vej og skabe deres egne normer. De unge frigøre sig fra familiens traditioner.
Pierre Bordieu beskriver mennesker ud fra deres bagrund. De kår og det miljø vi kommer fra er også det vi videreføre. Vores handlinger afhænger af vores opvækst. Alle vores handlinger er ofte rygmarvs handlinger, en form for generativ handlinger. Vi efterligner vores ophav.

Didaktisk modeller

Blooms taksonomi kan jeg bruge til præcision af mine målsætninger
Illeris lærings trekant bruger jeg til at beskrive samspillet mellem pensum, eleven og mig som lærer
Hattie evaluering model vil jeg bruge jeg og eleven selv kan teste undervisningens effekt.
Tims Nivellerings model min egen model til illustrerer, hvordan jeg sammenkæder ovenstående modeller.

Teknologier

Af teknologier vil jeg benytte ”Flipped Classroom” det vil sige, Youtube video, hvor jeg har optaget min undervisning i klasselokalet på video. Efterfølgende bruger jeg Socrative mediet til at teste elevernes viden på det gennemgået materiale.  

Refleksion       

Med min vinkel på undervisningen skulle resultatet gerne være, at alle i min klasse når det samme minimums niveau som beskrevet i bekendtgørelsen. Det taksonomiske mål med denne undervisning er at eleven oplever transfer af viden fra klasseværelset til at kunne bruge det i praksis. Med min undervisning vil jeg også forsøge, at opnå en dynamisk spiral effect, når eleven oplever ros og succes øger det elevens selvtillid, troen på sig selv også kaldt ”Self-efficacy”.

Litteratur

Bøger
Bourdieu for begyndere  af Wilken, Lisanne  (2014) 978-87-593-1498-2
Flipped Classroom - kom godt igang
af Lund, H.R.  (2015)
Læringens processor og dimensioner
af Illeris, Knud
Ungdomsliv og læreprocesser i det moderne samfund af Ziehe, Thomas
Scannet materiale
It på Ungdomsuddannelserne (2015)
af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
Læring, der rykker (Forskningsrapport).
af Hutters, Camilla; Lundby, Astrid
Den e-didaktiske overvejelsesmodel
af Pasgaard, Niels Jakob; eVidencenter, Det Nationale Videncenter for e-læring
Blooms digitale taksonomi
af Reimer-Mattesen, Ture










Bilag 1

Nedenstående skema er udarbejdet af klassens lærerteam, ved hjælp af prøver og kvalitative observationer, for at kunne individualisere vores undervisning bedst muligt. Derudover har jeg haft flere individuelle kvalitative samtaler (interviews) med alle elever, med fokus på særlige behov og vilkår hver elev har. Ved samtalerne har jeg konstateret, at 11 ud af de 30 elever har psykiske diagnoser, som i mere eller mindre grad påvirker deres skolegang.




Ovenstående tal er i procent og baseret ud fra klassen EUX11 bestående af 30 elever. 

Kommentarer