Synopsis Det "nivellerende" undervisnings forløb
Synopsis af det ”nivellerende” undervisnings forløb
Udarbejdet
af Tim Hjort Bay
Studie nr.
16283
Modul: Digitale teknologier (Deltid)
Problemstilling
Deltagerne på EUX uddannelsen på
Roskilde Handelsskole har ifølge min empiri et meget svingende fagligt niveau.
Derudover er deltagerne midt i deres ungdoms identitets krise og det er en
udfordring som lærer, når det man formidler til de unge i dag ikke indgår i
deres identitetsproces, så bliver det forkastet, da de unge ikke har plads til
nye tiltag der ikke kan bruges her og nu. De har svært ved at tænke langsigtet.
Jeg har valgt at begrænse min opgave til kun at omhandle min
klasse EUX11 i erhvervsøkonomi niveau C. Min almindelige tavle undervisning er effektiv,
men jeg har erfaret at det ikke er alle elever i klassen der får det samme
udbytte af min undervisning.
Teori
Ved hjælp af Thomas Ziehe og Pierre Bourdieu kan jeg
beskrive min målgruppe for min undervisning. Hvilke barriere er det der forhindre
eleverne i EUX11 at opnå det samme niveau viden.
Thomas Ziehe beskriver de unge som en ungdoms
kultur der er Kulturel frisættelse, de unge er i gang med at løsrive sig fra de
traditionelle familie normer, man er antiautoritet i forhold til sine forældre.
De unge vil finde deres egen vej og skabe deres egne normer. De unge frigøre
sig fra familiens traditioner.
Pierre Bordieu beskriver mennesker ud fra deres
bagrund. De kår og det miljø vi kommer fra er også det vi videreføre. Vores
handlinger afhænger af vores opvækst. Alle vores handlinger er ofte rygmarvs
handlinger, en form for generativ handlinger. Vi efterligner vores ophav.
Didaktisk modeller
Blooms taksonomi
kan jeg bruge til præcision af mine målsætninger
Illeris lærings
trekant bruger jeg til at beskrive samspillet mellem pensum, eleven og mig
som lærer
Hattie evaluering
model vil jeg bruge jeg og eleven selv kan teste undervisningens effekt.
Tims Nivellerings
model min egen model til illustrerer, hvordan jeg sammenkæder ovenstående
modeller.
Teknologier
Af teknologier vil jeg benytte ”Flipped Classroom” det vil
sige, Youtube video, hvor jeg har
optaget min undervisning i klasselokalet på video. Efterfølgende bruger jeg Socrative mediet til at teste elevernes
viden på det gennemgået materiale.
Refleksion
Med min vinkel på undervisningen skulle resultatet gerne
være, at alle i min klasse når det samme minimums niveau som beskrevet i
bekendtgørelsen. Det taksonomiske mål med denne undervisning er at eleven
oplever transfer af viden fra klasseværelset til at kunne bruge det i praksis.
Med min undervisning vil jeg også forsøge, at opnå en dynamisk spiral effect,
når eleven oplever ros og succes øger det elevens selvtillid, troen på sig selv
også kaldt ”Self-efficacy”.
Litteratur
Bøger
Bourdieu for begyndere
af Wilken, Lisanne (2014)
978-87-593-1498-2
Flipped Classroom - kom godt igang
af Lund, H.R. (2015)
af Lund, H.R. (2015)
Læringens processor og dimensioner
af Illeris, Knud
af Illeris, Knud
Ungdomsliv og læreprocesser i det moderne samfund af Ziehe,
Thomas
Scannet materiale
Bilag 1
Nedenstående
skema er udarbejdet af klassens lærerteam, ved hjælp af prøver og kvalitative
observationer, for at kunne individualisere vores undervisning bedst muligt.
Derudover har jeg haft flere individuelle kvalitative samtaler (interviews) med
alle elever, med fokus på særlige behov og vilkår hver elev har. Ved samtalerne
har jeg konstateret, at 11 ud af de 30 elever har psykiske diagnoser, som i
mere eller mindre grad påvirker deres skolegang.
Ovenstående tal er i
procent og baseret ud fra klassen EUX11 bestående af 30 elever.
Kommentarer
Send en kommentar